הבלוג הפרטי של אשרה גרינבלט
  • שירה חצי שירה
  • הכל מכל כל
  • המסע להחלמה
  • על ספרים
  • צילומים
  • דיבור ישיר
  • לגדול על מים
  • שירה חצי שירה
  • הכל מכל כל
  • המסע להחלמה
  • על ספרים
  • צילומים
  • דיבור ישיר
  • לגדול על מים
לסמוך על הקורא
ראשי » כללי » לסמוך על הקורא

לסמוך על הקורא

27 בפברואר 2016 23:21 4 תגובות אשרה

מאז שפתחתי את הקטגוריה "ביקורת ספרים" בבלוג שלי, קראתי שני ספרים שאו שלא היה מה לומר עליהם או שעדיף היה לשתוק לגביהם (משום שלא היה שום דבר טוב במיוחד לכתוב עליהם). קראתי, שכחתי. לא נשאר איתי שום דבר מהם.

בזמן הזה גם סיימתי את כתיבת הספר הראשון שלי ונתתי אותו לכמה אנשים חשובים שיקראו ויחוו דעה. קיבלתי כמה הערות טובות וחשובות ומתישהו אתייחס אליהן ואערוך את עצמי לקראת שליחה להוצאות. בין לבין אני עורכת ספר של חברה ובראש אני כבר כותבת את הספר הבא.

ובכן השבת התחלתי לקרוא ספר חדש. רק התחלתי. עוד לא זמן לומר עליו כלום (חוץ מזה שהוא כתוב נפלא). מה שכן שמתי לב (כמו שאני שמה לב כשאני קוראת) לפרט מסויים.

מתוארת שם התנהלות של שתי דמויות ביובש יחסי. לא יובש. זו לא המילה. היא מתוארת מלאה ונפלאה אבל אין משפטים שתכליתם להעביר את הקושי עימו הן מתמודדות. הכל מתואר מעיניה של אחת מהן בצורה פשוטה יחסית ועניינית. ואז היא מספרת שראתה את אחותה בוכה ומיד עוברים לפסקה הבאה. הדמעות של האחות מוזכרות במין אגביות שכזו שאני חושבת שאם אני הייתי כותבת את זה הייתי מרגישה צורך להתעכב על זה עוד קצת משום שזה חשוב ומשמעותי לסיפור אבל שמתי לב שאני כקוראת לא מפספסת את החשיבות של זה גם אם הסופרת כתבה את זה רק במשפט אחד כאילו כבדרך אגב. אני מתחילה לקרוא את הפסקה הבאה אבל הדמעות מהפסקה הקודמת עוד תקועות לי בגרון ואני עוצרת וחוזרת לפסקה הקודמת כאילו כדי להבין ולעכל את מה שנכתב בה. זה מטריד אותי ואני לא יכולה כקוראת להתעלם ולרוץ הלאה.

אז אני קוראת ולומדת. אני לומדת לסמוך על הקורא. הוא ירגיש לבד. הוא יבין. הוא יתעכב איפה שצריך גם אם אני ככותבת לא אומר לו במפורש.

 

20140416_135118

(סומכת עליכם שתבינו לבד מה הקשר של התמונה…)

פורסם ב: כללי, על ספרים
« הקודם
הבא »

אשרה גרינבלט


להציג את כל הפוסטים של אשרה

4 תגובות

  1. גלית 27 בפברואר 2016 בשעה 23:53 להגיב

    אוהבת את הכתיבה שלך, זורמת חלקה ומושכת. אוהבת את הדקויות שאת מתעכבת עליהן, התיאור שלך גורם לי להכנס לראש שלך ולהבין יחד איתך מה עובר לך בפנים. נהדרת.אמרתי את זה עוד בימים שכתבת בעיתון.

    • אשרה 28 בפברואר 2016 בשעה 0:18 להגיב

      תודה גלית יקרה. שנבקש מענת ישיבת שתקבע לנו מערכת? (-:

  2. איציק שחר 28 בפברואר 2016 בשעה 0:05 להגיב

    אהלן :-)

    אני לא בטוח שמה שנכון בוודאי לשירה תופס גם בפרוזה, שירה ממוקדת ותכליתית מאד ולא סובלת עודף מכל סוג שהוא, למרות שיש כותבים שדווקא להכעיס מעמיסים עודפים מכל מיני סוגים בשירתם, והאמנות הסלחנית מאין כמוה- סולחת :-)
    אבל פרוזה לא מחויבת למבע המתומצת המחזיק מרובה ולכן הציפייה של הקורא היא שאם זה משהו חשוב- אין סיבה טובה "לאגב" אותו, אלא אם מדובר ברומן בלשי 😉

    איציק.

    • אשרה 28 בפברואר 2016 בשעה 0:22 להגיב

      תודה על הפידבק איציק. לפעמים עודף מילים הוא בגדר "האכלת הקורא". צריך לדעת להמנע מזה. מפידבקים שקיבלתי לרוב אני נמנעת מזה. רק פה ושם התפלק לי. אולי בדברים שהיו לי מאוד חשובים ורציתי להיות מאה אחוז בטוחה שהקוראים (כולם) יבינו היטב.

השארת תגובה

ביטול

לגדול על מים - ספר מאת אשרה גרינבלט
קישורים חשובים
אתר הפאות
אני בפייסבוק
בלי קמח אין תורה
קבלת עדכונים על פוסטים חדשים

הכנס את כתובת הדוא"ל שלך:

תגיות
אקטואליה בית כנסת בית כנסת מגזר גמאני המסע להחלמה י מגזר פמיניזם
ארכיון
Theme by Pojo.me - WordPress Themes
We WordPress
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס